Bułgarska kolej wąskotorowa

czerwca 11, 2018

Ubiegłego lata z przyjaciółkami z Bułgarii wyruszyłyśmy w stronę gór Piryn [KLIK]. Ale nie była to taka zwyczajna podróż. Ponieważ w góry postanowiłyśmy się wybrać bułgarską koleją wąskotorową [родопската теснолинейка], która przemierza najbardziej wysokogórską trasę na Bałkanach. Przejażdżka rozpoczyna się od dworca w Septemwri [Септември], a ostatni przystanek to Dobriniszte [Добринище]. Cała trasa ma długość 124 km, które kolejka pokonuje w niecałe... 6 godzin. W tym czasie przemierza dwa pasma górskie, Rodopy i Riłę, by skończyć bieg u podnóża Pirynu.

Trasa bułgarskiej kolei wąskotorowej - 124 km
Pociągiem przejechałyśmy również z Sofii do Septemwri
Na dworcu w Semptemwri czekał na nas leciwy czerwony pociąg, który w środku przypominał raczej przedwojenny tramwaj - tapicerowane ławeczki i drewniane ramy w oknach. Kolejka ma przystanki w licznych wsiach i miasteczkach, z których wiele zamieszkanych jest przez bułgarskich muzułmanów. Pasażerkami są więc często panie w kolorowych chustach, które zapraszałyśmy, by się do nas przysiadły i ucinałyśmy sobie z nimi pogawędki. Trochę tak jakby czytać jedną ciekawą nowelę za drugą. Historie o codziennym życiu w górskich wioskach, o stosunku młodych do tradycji, o emigracji i poczuciu obcości. Ale wśród poważnych tematów było i dużo śmiechu oraz zabawnych opowieści - choćby o tym, jak jedna z pasażerek wspólnie z mężem ratowała na koniach grupę turystów. Wszystkie panie zaś łączył ten sam powód do narzekania - telefony komórkowe, a raczej to, jak za ich pomocą są kontrolowane przez dzieci i wnuki ;)

A do tego moje ulubione mostki między wagonami, na których można było się nacieszyć wiatrem we włosach i przepięknymi widokami.:

Z panią konduktor :)
Naszą podróż podzieliłyśmy na dwa etapy. Pierwszego dnia wysiadłyśmy w Konstandowo [Констандово] i na stopa przejechałyśmy do wsi Dorkowo [Дорково], gdzie odbywał się festiwal folklorystyczny.

Wieś Dorkowo
Przy okazji odwiedziłyśmy miejscowe muzeum z imponującą makietą mastodonta, który zamieszkiwał okoliczne ziemie (znajduje się tutaj drugie najważniejsze wykopalisko paleontologiczne w Europie!).

Muzeum paleontologiczne w Dorkowo
Makieta mastodonta
Było to naprawdę fascynujące zderzenie dwóch światów – nowoczesny budynek muzeum, przechadzający się ludzie w tradycyjnych strojach  i zewsząd słyszane śpiewy oraz muzyka ludowa.

A festiwal – jak to Bułgarzy mają w zwyczaju, zakończył się wspólnym tradycyjnym bułgarskim tańcem horo:

Następnego dnia złapałyśmy stopa do Welingradu [Велинград], gdzie znów wsiadłyśmy do kolejki.

Na dworcu w Welingradzie
 Na tym odcinku podróży pociąg zatrzymuje się na najwyżej położonym dworcu na Bałkanach - Awramowo, 1267 m. n.p.m. Jest to też jedyne miejsce, gdzie pociągi, jadące w przeciwnych kierunkach, spotykają się ze sobą.

Najwyżej położony dworzec kolejowy na Bałkanach. Awramowo, 1267 m n.p.m.
Wysiadłyśmy na przedostatniej stacji, czyli w Bansko [Банско]. To stąd zaczynają się trasy trekkingowe w góry Piryn. A zimą jest to także najlepszy ośrodek narciarski na Bałkanach (ponad 70km tras zjazdowych).

Starówka w Bansko z widokiem na góry Piryn
            Nie lubię takich określeń, ale myślę, że jest to jedno z „must do” (trzeba zrobić) w trakcie podróży przez Bułgarię dla tych, którzy chcą doświadczyć tej prawdziwej, bliskiej ludzi i kultury ludowej, Bułgarii.

Trochę praktycznych informacji:
·         Do Septemwri można dojechać z środkowej i południowej Bułgarii pociągiem. Wtedy na dworcu kupujemy od razu bilet łączony;
·         Kolej wybudowano w latach 1920-1943 (odcinek do Dobriniszte dokończono pod koniec lat 60 XX w.)
·         Rozkład znajdziecie tutaj. To jest też główna strona internetowa kolejki;
·         Przejazd trwa ok. 5.30h, ale polecam podzielić sobie tę trasę na etapy i zwiedzić okoliczne wsie.
·         Bilet w jedną stronę kosztuje 6.50 lewa (ok. 14 zł), w dwie strony 11.70 lewa (ok. 22.50 zł).

Jeśli macie pytania, piszcie śmiało!

Zaciekawią Cię też:

20 komentarze

1. To była z pewnością podróż pełna miłych wrażeń, a i sam przejazd kolejką był atrakcją. Pozdrawiam.

2. Twój blog jest naprawdę klimatyczny. Prawdziwa z Ciebie podróżniczka. Pewnie też miło by mi było porozmawiać z lokalnymi kobitkami. :) Śliczne zdjęcia, łatwo zatopić się na chwilę w innym świecie. :) Pozdrawiam cieplutko. :)

1. Dziękuję za te słowa! Tak, uwielbiam się zagadywać z mieszkańcami takich miejsc :)

3. I znowu gapię się na Twoje miejsca, wszystkie zachwycają :) wspaniale Pamelo i dziękuję za Twoją Bułgarię :*

4. Nie mam duszy podróżnika, szkoda, bo każde miejsce na tej planecie warte jest obejrzenia :) Piękny fotoreportaż :D

5. Koleją wąskotorową jechałam w Bieszczadach i Sudetach. Na pewno nie ma porównania do tej Bułgarskiej, ale także w tamtych można było spotkać chętnych rozmowy miejscowych ludzi :)

6. W Bułgarii byłam raz w życiu, Chyba pod koniec podstawówki... Parę razy myślałam, że pewnie warto by w te góry się wybrać... Ech, życia nie starczy... Kapitalna podróż.

1. Góry są naprawdę przepiękne, więc warto. Jeśli tylko będziesz miała okazję - nie wahaj się :)

7. Może i taka podróż jest męcząca, ale ile się wtedy może przytrafić ciekawych i niezapomnianych przygód. To jest najlepszy sposób na poznanie prawdziwego ducha mieszkańców. W Bułgarii jeszcze nie byłam. To dopiero przede mną.
    Pozdrawiam:)

8. Wspaniała podróż za Tobą, mnóstwo wrażeń, pięknych miejsc i ludzi. Z ogromną ciekawością przeczytałam i obejrzałam świetne zdjęcia.
    Pozdrawiam serdecznie, Agness:)

9. Witaj Pamelo, Twoja podróż wąskotorówką od razu przypomniała mi naszą wycieczkę po Bałkanach, konkretnie po Serbii i podróż Šarganską Osmicą. Też wąskotorówką pełną tuneli i nieziemskich widoków. Podziwiam Twoją fascynację Bułgarią, to piękny kraj z wieloma atrakcjami przyrodniczymi oraz wspaniałymi zabytkami. Muszę poczytać wcześniejsze wpisy, bo ładnie opisujesz swoje wycieczki i robisz świetne zdjęcia.
    Pozdrawiam serdecznie.

1. Mam nadzieję, że również Ci się spodobają! Dziękuję.

10. Świetna sprawa taka podróż koleją wąskotorową i oprócz tego, że niebanalna to pewnie też niezapomniana. Bardzo lubię podróżować koleją i jeśli kiedykolwiek pojadę do Bułgarii to na pewno ruszę Twoim śladem.

11. Jak ja uwielbiam Waze zdjęcia, nie mogę się napatrzeć i mam wielką ale to wielką ochotę na wyprawę w tamte strony :) wiem już się powtarzam :)

Jak podobała Ci się ta podróż? Powiedz mi, co myślisz!